Bijlagen

Voortgang college Uitvoeringsprogramma - mei 2021

Voortgang college Uitvoeringsprogramma - mei 2021

Dit document betreft de stand van zaken van het College Uitvoeringsprogramma (CUP) in mei 2021. De stand van zaken is per actiepunt opgenomen en in overzichtsvorm weergegeven. Het overzicht is als volgt opgebouwd:

  • In de meest linkse kolom staat met een kleur het interactieniveau aangegeven (zie de leeswijzer hieronder).
  • In de tweede kolom staat het beoogde resultaat beschreven zoals dat in het CUP is opgenomen.
  • In de derde kolom staat de voortgang van de actie aangegeven met een stoplichtkleur (zie leeswijzer).
  • In de vierde, meest rechtse kolom staat een toelichting op de stoplichtkleur.

In de kadernota is op hoofdlijnen een beeld geschetst van de stand van zaken van het CUP.

Leeswijzer

Interactieniveau van het actiepunt: mate van betrokkenheid samenleving

Status van het actiepunt, aangegeven met een stoplichtkleur

Hoogste niveau van interactie inwoner/bedrijf/organisatie

Verloopt volgens planning

Gemiddeld niveau van interactie

Loopt vertraging op, maar wordt wél gerealiseerd in deze collegeperiode

Geringe interactie, gemeente beslist zelf

Wordt niet meer gerealiseerd in deze collegeperiode

Actiepunt met verschillende interactieniveaus

Bereikbaarheid

Actiepunt

Status

Toelichting

Verbetering ontsluiting Lingewaard
- Verkeersonderzoek om doorgaand verkeer Huissen-Bemmel in beeld te brengen. Dit vormt de basis voor alle vervolgonderzoeken. Een haalbaarheidsonderzoek naar een extra ontsluiting is een van de mogelijke vervolgstudies.
- Politiek lobby voor een extra ontsluiting A325 en verbetering aansluiting op de Pleyroute bij de Provincie Gelderland en de gemeenten Overbetuwe en Arnhem.

In 2018-2019 is een verkeersonderzoek uitgevoerd naar doorgaand (vracht)verkeer op de route tussen de Pleybrug en Gendt. De resultaten zijn in 2020-2021 meegenomen in de actualisatie van het Regionaal verkeersmodel Arnhem-Nijmegen.

Door de provincie is in 2019-2020 een pré-verkenning uitgevoerd naar de toekomstige verkeersbewegingen op de A325 en N325 (Pleyroute) uitgevoerd. De resultaten daarvan laten zien dat de druk op deze wegen te groot wordt. In 2021 gaat de provincie verder met een verkenning van de A325-N325. Zowel ambtelijk als bestuurlijk heeft lobby plaatsgevonden naar het opstarten van een integrale gebiedsaanpak van de A325-N325, waarin ook de wens voor een extra ontsluiting van Huissen op de A325 wordt meegenomen.

In 2020-2021 is een verkeersstudie uitgevoerd naar meerdere varianten voor een extra ontsluiting van Huissen op de A325 / Arnhem. De resultaten daarvan worden meegenomen in de Mobiliteitsvisie.

Parallelweg langs A15
Verrichten haalbaarheidsstudie naar mogelijke varianten, met als ambitie een parallelweg langs de A15.

In 2019 is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een parallelweg A15. De resultaten daarvan worden meegenomen in de Mobiliteitsvisie. Een specifieke lobby voor de parallelweg A15 is vooralsnog niet opgestart.

Aanpak Papenstraat Bemmel
- Op basis van het verkeersonderzoek ‘Ontsluiting bedrijventerrein Houtakker II’ eerst een besluit nemen over de gewenste ontsluiting van het bedrijventerrein op het omliggende wegennet.
- Na besluitvorming starten met de planvoorbereiding voor de aanpak van de Papenstraat.

In 2019 heeft het college ingestemd met het voorstel om een extra verbinding te realiseren tussen bedrijventerrein Houtakker II en de Karstraat. Hiervoor is in 2020 een concept-wijzigingsplan opgesteld, die in 2021 in procedure gebracht gaat worden. Na het doorlopen van de planologische procedures moet de aanleg van de nieuwe weg en de aanpassingen op de Karstraat nog worden uitgevoerd. Naar verwachting worden deze maatregelen op zijn vroegst in 2022 uitgevoerd.

In 2019 is gestart met de planvoorbereiding van de herinrichting van de Papenstraat. De planvoorbereiding is tijdelijk stil gelegd, omdat er nog geen zicht is op een uitvoeringskrediet én we moeten wachten op de aanleg van de nieuwe verbinding van de Houtakker II op de Karstraat.
De Papenstraat kan op zijn vroegst in 2023 worden uitgevoerd. In het GMP+ komt een uitvoeringskrediet voor herinrichting van de Papenstraat terug als prioriteit.

Fietspaden de Plak
We stellen een herinrichtingsvoorstel op voor fietsvoorzieningen op of naast de Plak. De uitvoering hiervan combineren we / stemmen we af met geplande rioolvervangingswerkzaamheden, groot onderhoud en de plannen van de A15..

In 2019 is gestart met de ontwerpfase voor het project Fietspaden de Plak. Deze fase is nog niet afgerond. Na afronding wordt overgegaan op de bestekfase en moet uitvoeringsbudget worden gevoteerd. Er is veelvuldig overleg met RWS over het viaduct van de Plak. Het project staat op de lijst van de regio om in aanmerking te komen voor een provinciale subsidie voor fietsprojecten. Ook vanuit Park Lingezegen wordt een financiële bijdrage verwacht. Uitvoering is vooralsnog gepland in 2022.

Openhouden van verkeersveilige dijkwegen
- Na het opheffen van het motorverbod en het instellen van een 60 km/uur-regime op alle dijkwegen, wordt de verkeerssituatie op de dijken in 2018/2019 gemonitord.
- Op basis van deze resultaten kan worden overwogen aanvullende maatregelen te treffen. Het treffen van maatregelen dient te worden afgestemd op de dijkverzwaringsplannen van Waterschap Rivierenland.
- Op basis van een gedegen onderzoek brengen we de zwakke plekken in de dijklichamen rondom Lingewaard in beeld (ca. 25 km). Op basis hiervan stelt het Waterschap een plan van aanpak op. Uitvoering van dit plan zal plaatsvinden in 2023 - 2026.

In 2018, 2019 en 2020 zijn verkeerstellingen uitgevoerd op de dijkwegen. In het algemeen wordt er op alle dijkwegen te hard gereden, maar er gebeuren weinig verkeersongevallen. Wel zijn er af en toe klachten over geluidoverlast van met name motoren op de zonnige weekenddagen. De politie is gevraagd vaker te handhaven op snelheid en geluid.

Voor het treffen van infrastructurele maatregelen worden de dijkverzwaringsmaatregelen van het Waterschap afgewacht. Het project dijkversterking zal de komende 5 jaar vooral gericht zijn op de Waaldijk tussen Sprok en Sterrenschans. Daarna is de Rijndijk aan de beurt. Het project Gastvrije Waaldijk is wel relevant voor toekomstige verkeersmaatregelen op de Waaldijk.

Tweezijdige ontsluiting Essenpas
- In een verkeersstudie dienen de verkeerskundige effecten van meerdere varianten onderzocht te worden.
- Op basis van de resultaten dient een keuze gemaakt te worden over de gewenste tweede ontsluiting van de woonwijk Essenpas.

Het uitvoeren van een verkeersstudie naar de effecten van een tweezijdige ontsluiting van de Essenpas is gepland in de 2e helft van 2021.

Aanpak Kapelstraat-Hegsestraat Gendt
Analyse van de verkeerssituatie en verbetervoorstellen opstellen. Analyse loopt mee in het IGOP (Integraal Ontwikkelplan Gendt) dat in 2019 met de bewoners wordt opgesteld. Na besluitvorming kunnen de gewenste maatregelen worden uitgewerkt en uitgevoerd.

De ontwerpfase voor de aanpak van Kapelstraat-Hegsestraat is afgerond en het bestek is in voorbereiding. Er is SPV-subsidie toegekend door het Rijk, onder de voorwaarde dat het project voor 1-12-2021 is uitgevoerd. Bij de uitvoering wordt afstemming gezocht met de geplande rioolvervanging van de Woerdsestraat te Gendt.

Woningbouw

Actiepunt

Status

Toelichting

Versnelling woningbouwprogramma
- Actualisatie woningmarktonderzoek Lingewaard. - Zoeken naar nieuwe locaties om doelen te halen:
o Brainstormsessie met interne en externe partijen om tot een concretisering te komen voor locaties en woningtypologie.
o Op grond hiervan maken we een notitie voor college en raad met per kern mogelijke locaties.
- Maken bestuurlijke keuzes nieuwe locaties.
- Waar mogelijk versnelling aanbrengen in (bestaande) plannen en projecten. Dit doen we onder meer door:
o Intensiveren van de monitoring van woningbouwprojecten.
o Nog frequenter in gesprek gaan met marktpartijen, corporaties, makelaars, vertegenwoordigers dorpsraden, regiogemeenten en provincie (belanghebbenden); zo mogelijk met een aanbod voor een bouwlocatie.
o Bij een groeimarkt zien we dat aannemers en projectontwikkelaars niet altijd interesse hebben in de moeilijkere woningbouwopgaven. Daarom willen we actief deze partijen benaderen om met hen hierover het gesprek aan te gaan. Hierdoor hopen we de eventuele obstakels te kunnen traceren om vervolgens deze weg te nemen.
o “Voorzienbaarheid” opnemen in overeenkomsten. Projecten dienen binnen drie jaar gestart te worden anders vervalt het recht om te bouwen. Het doel hiervan is de om langlopende plannen te versnellen. In de plancapaciteit rekening houden met vertraging en/of geen doorgang vinden van een deel van de woningbouwplannen.
o Ontsluiting woningbouwlocaties/mobiliteit Lingewaard in beeld brengen.
o Inzet extra formatie (juridisch, ruimtelijke ordening, projectleider, mobiliteit).

 

De afgelopen jaren hebben we heel veel acties opgezet om versnelling van woningbouw mogelijk te maken. Door externe factoren (o.a. Pfas en stikstof-vraagstukken) hebben verschillende projecten stil gelegen. Desondanks is er heel hard gewerkt om toch tot de mogelijke versnellingen in de woningbouw te komen De volgende initiatieven zijn onder andere genomen:

  • In een vroegtijdig stadium vind overleg plaats met regio en provincie over nieuwe plannen;
  • Lingewaard neemt deel aan de Woondeal (gemeente, regio, rijk). Hierin zijn tal van maatregelen opgenomen om woningbouw te versnellen;
  • Vijf projecten zijn aangemeld voor de zg. "snelle 100", waaronder Driegaarden en Groenestraat/Doornenburg. Bij de snelle 100 gaat het vooral om het vlottrekken van bestaande plannen.
  • Ondersteuning van het rijk voor projecten met stikstof of Pfas knelpunten
  • Woningbouwprojecten zijn aangemeld voor de provinciale stikstofbank
  • Er is een monitor woningbouw; hiermee wordt beter en actueler inzicht verkregen op de stand van zaken van de  bestaande woningvoorraad en de nieuw bouw projecten. Er is frequent overleg met ontwikkelaars om voortgang in dossiers te houden.

Parallel hieraan zijn onze Nota Wonen en ruimere beleidsregels voor individuele bouw-verzoeken vastgesteld.

Een regionaal instrumentarium is opgesteld om te stimuleren dat ontwikkelaars na het onherroepelijk worden van bestemmingsplannen ook spoedig met de bouw starten. In onze gemeente hebben we dat instrumentarium nog niet nodig gehad.

Extra formatie is beschikbaar gemaakt voor juridische planbegeleiding en projectleiding.
Ook via het Actieplan Wonen van de provincie hebben we woningbouwprojecten ingediend waarvoor we extra expertise kunnen inhuren.

Woningbouw specifieke doelgroepen: starters, ouderen, flexibele woonvormen, vestigers (wervende woonmilieus)
- Vraag naar behoefte van de specifieke doelgroepen meenemen in woningmarktonderzoek.
- Met specifieke doelgroepen gaan we in gesprek over hun wensen en belangen. Specifiek doelgroepen zijn bijvoorbeeld potentiële bewoners van tiny houses, tijdelijke huisvesting, “zelfbouwers”, potentiële bewoners uit steden die willen wonen in Lingewaard (forenzen), meegroeiwoningen, meergeneratiewoningen, kangoeroewoningen. Dit doen we door bijeenkomsten te organiseren voor deze doelgroepen.
- Om partijen enthousiast te krijgen voor wervende woonmilieus gaan we in gesprek. Mogelijkheden overleggen met corporaties om starters een contract voor bepaalde tijd aan te bieden, bijvoorbeeld door in de prestatieafspraken hiervoor een pilot te starten.

 

In 2019 is het behoefte onderzoek uitgevoerd. Bestuurlijke keuzes voor nieuwe plannen zijn op dit onderzoek gebaseerd. Het woningmarktonderzoek heeft input opgeleverd voor het bouwprogramma.
Er lopen verschillende projecten waar specifieke doelgroepen (starters en ouderen) een plek krijgen in het  programma. Denk aan:

  • Blauwe hoek Doornenburg (starters en senioren), hier vertraging door stikstof;
  • Oostervelden (Bemmel), is inmiddels opgeleverd
  • Op den Winkel Angeren (CPO senioren)
  • Op de locatie St Martinuskerk (Gendt) zijn woningen voor senioren opgeleverd.

Prestatieafspraken met corporaties zijn eind 2020 geactualiseerd, op basis van de uitgangspunten in de Nota Wonen. Onderdeel van de afspraken is dat de wooncoach voor senioren van start gaat (per april 2021). Ook het aanbieden van tijdelijke huurcontracten aan starters is opgepakt. Voor het vinden van locaties voor tijdelijke woningen zijn we in gesprek. Het vraagstuk dat hiervoor moet worden opgelost heeft betrekking op het rond krijgen van de exploitatie op basis van tijdelijkheid. Voor 1 locatie (Haalderen) is hierover inmiddels overeenstemming bereikt.  

Realiseren, versnellen woningbouwprojecten
- Er wordt al op veel plekken gebouwd in Lingewaard. Dit overzicht leent zich er niet voor om van alle woningbouwprojecten een uitputtend overzicht op te nemen. We beperken ons hier tot het noemen van (een) nieuw(e) project(en) per kern. De projecten die gepland zijn en waarvoor het bestemmingsplan is vastgesteld noemen we hier niet.
- Daarnaast gaan we in Bemmel, Angeren, Haalderen, Gendt en Doornenburg in 2018/2019 starten met zoeken naar nieuwe woningbouwlocaties. Zie ook het actiepunt versnellen woningbouwprogramma.

In alle woonkernen wordt gebouwd. Participatie van de corporaties in projecten moet in de toekomst leiden tot toename van de sociale huurvoorraad. Gesprekken hierover vinden plaats voor bijv. Driegaarden, Hof van Klein Baal en de locatie Zandsestraat. De corporaties sluiten nu eerder aan bij gesprekken met projectontwikkelaars.

Om tot nieuwe plannen te komen voor extra woningbouw worden mogelijkheden uitgewerkt bij het OBC en de Zandsestraat in Bemmel en het Hof van Klein Baal in Haalderen. Nieuwe projecten in andere kernen zijn bijvoorbeeld Ancari in Doornenburg, Bibliotheek in Gendt en de Maolderij in Angeren.

Huissen, Bloemstraat, Driegaarden, Polseweg

Het gecombineerde plan voor Malenborgh en het Slingerbos is in voorbereiding.
De vaststelling van het bestemmingsplan Driegaarden fase 1 wacht op het inzicht in de maatregelenplanning voor de bereikbaarheid c.q. afwikkeling van verkeer. Dit is gekoppeld aan het GMP+ en de mobiliteitsvisie die dit jaar worden afgerond en behandeld.

Bemmel, Plakse Wei en nieuwe uitbreidingswijk

Het bouwproces in het plangebied Plaksewei is afgerond en de laatste woningen zijn opgeleverd.
Voor de locatie aan de Zandsestraat is de ontwikkelstrategie recent door de raad behandeld.

Gendt: Vleumingen-West

Fase 1 is in uitvoering. Planvorming voor fase 2 wordt opgestart.

Doornenburg: Plan Groenestraat

Het plan is overgenomen door een projectontwikkelaar. Het bestemmingsplan gaat in procedure en kan in 2021 voor vaststelling worden aangeboden.

Haalderen: Mariaplein

De vergunning voor dit project is verleend. Bouw is klaar in 2022

Angeren: Sportpark de Poel

Het stedenbouwkundig plan is aangepast en het bestemmingsplan is in voorbereiding.

Bedrijvigheid

Actiepunt

Status

Toelichting

Verbetering dienstverlening aan ondernemers
Uitbreiding en verbetering dienstverlening aan ondernemers door een plan van aanpak op te stellen om de dienstverlening aan ondernemers gericht en merkbaar te verbeteren. Daar maken de volgende aspecten deel van uit:
Incompany workshop (incl. medewerkers van externe uitvoeringsorganisaties) ‘de ondernemende medewerker’.
Actieve deelname in het project ‘effectieve dienstverlening’.
Interne adviesgroep ondernemersinitiatieven.
‘Rode loper aanpak’, d.w.z. dat bij grondverkoop de potentiele koper van begin tot einde aan de arm wordt meegenomen. Van oriënterend gesprek tot aan gereedstaand pand. Deze aanpak wordt zoveel mogelijk gehanteerd door de gemeente zelf, maar ook door de  externe organisaties die in opdracht van de gemeente diensten uitvoeren.
Meer structurele momenten met ondernemend Lingewaard.
Bedrijfsbezoeken met college en raad; i.s.m. de te vormen raadswerkgroep.
Gezamenlijke aanpak winkelgebieden.

Acties zijn gerealiseerd.
De bedrijfsbezoeken worden weer opgepakt als de beperkingen i.v.m. Covid-19 dit toelaten.
Eind 2020 zijn de resultaten van de enquête MKB-vriendelijke gemeente bekendgemaakt. De score daarin is voor alle onderdelen verbeterd ten opzichte van de score in 2018. In 2018 was de score gemiddeld 6,2, nu is dat 6,8, conform de ambitie in de programmabegroting.

Aantrekkelijke vestigingsmilieus realiseren en behouden: bedrijventerreinen
Realiseren Lingewaardse bedrijfsinvesteringszones. De Lingewaardse BIZ bestaat uit maatwerk per terrein en is gericht op samenwerking. Bedrijven reserveren middelen die ten goede komen aan de terreinen. Per terrein gaan wij opinieleiders zoeken en rond een gezamenlijk thema aan de slag. Op het ene terrein kan dit duurzaamheid zijn (bijv. zonnepanelen) op de andere veiligheid, etc. Ondernemers moeten zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen, zich organiseren.    
Revitalisering van bedrijventerreinen. Het streven is om bedrijfslocaties aan de Polseweg te transformeren in o.a. woningbouw. De Houtakker 1, bedrijventerrein Gendt, Bemmel en Pannenhuis vertonen verouderingsverschijnselen. Om deze terreinen kwalitatief op orde te houden/brengen zullen revitaliseringen opgezet worden te beginnen bij de Houtakker 1.

Revitalisering De Houtakker is afgerond. Er hebben 5 ondernemers gebruik gemaakt van het gevelstimuleringsfonds om hun gevel en voorterrein te renoveren. Er is een voetpad gerealiseerd vanaf de bushalte aan de Papenstraat over het hele terrein en er is meer groen gerealiseerd.

De bedrijfsinvesteringszone (BIZ) is inmiddels functioneel, voor het hele terrein.

Revitalisering van het terrein Gendt – Bemmel wordt dit jaar opgestart.

Voor Pannenhuis loopt overleg over de besteding van provinciale subsidie die is toegekend.

Voor de winkelgebieden in Bemmel, Gendt en Huissen  is in overleg met de winkeliersverenigingen en vastgoedeigenaren  centrummanagement ingevoerd.

Acquisitie bedrijventerreinen
Marketing versterken door verbeteren websites bedrijventerreinen en NEXTgarden, regionaal adverteren, bezoek aan beurzen, inzet externe bedrijfsmakelaar.
Acquisitie optimaliseren onder andere door een meer proactieve houding en de ’rode loper’-aanpak.

De inzet op de versterking van de marketing is gerealiseerd. Dit heeft o.a. ertoe geleid dat er in de afgelopen jaren veel kavels zijn verkocht.

Beschikbare kavels op de bedrijventerreinen zijn naar verwachting eind 2021 verkocht. Uitbreidingsruimte voor de toekomst is in onderzoek.

Snel internet buitengebied
De aanleg van snel internet in het buitengebied is een aangelegenheid van marktpartijen. Wij blijven stimuleren dat er glasvezel komt. We scheppen heldere voorwaarden zodat het voor iedereen mogelijk wordt om aan te sluiten. We houden toezicht op de uitvoering. Wij informeren de inwoners gedurende het hele proces.

Is gerealiseerd.

Bevorderen werkgelegenheid voor mensen die minder gemakkelijk aan een baan kunnen komen (Aansluiting Arbeidsmarkt onderwijs)
In diverse sectoren zoals techniek, transport, zorg, tuinbouw worden personeelstekorten kwantitatief of kwalitatief verwacht. De aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs is een thema dat bij voorkeur bovenlokaal moet worden opgepakt. Het Werkgevers Servicepunt is daarbij een van onze partners. Onze aanpak bestaat uit de volgende onderdelen:
Expliciet aandacht vragen voor dit thema in het regionaal portefeuillehoudersoverleg economie, o.a. door  de profilering van technische beroepen bij scholieren, het versterken van opleidingen en vraag en aanbod naar stageplaatsen.
Actieve deelname aan Betuwe on Stage.
Themasessies met o.a. ondernemers uit specifieke sectoren: tuinbouw, logistiek, bouw, etc.
Jaarlijks wordt er regionaal een logistieke dag georganiseerd bij bedrijven (voor scholieren en ouders).

Wekelijks vindt er afstemming plaats tussen de Accountmanager WSP en Accountmanager Bedrijven van gemeente Lingewaard. Jaarlijks worden een vast aantal activiteiten georganiseerd. Een deel daarvan heeft in verband met beperkingen door Covid-19 stilgelegen en worden z.s.m. weer opgepakt.

Herstructurering Rietkamp en Leutensche Leigraaf
Verkenning ontwikkelingsrichtingen welke op de langere termijn kansrijk zijn. Afhankelijk van de uitkomsten wordt beoordeeld of een actualisatie van de visie nodig is.

 

Het lopende programma voor NEXTgarden eindigt eind 2021. Voor de periode daarna is een visie in ontwikkeling.

Versterken Recreatie en Toerisme
Uitvoering geven aan het actieplan zoals opgesteld in de nota Toerisme Recreatie ‘Betuwe, een dijk van een landschap’. Inspelen op actuele ontwikkelingen.

  • Recreatieve fietsroutes

Bij externe partijen stimuleren dat er nieuwe routes ontwikkeld worden.
Bestaande fietsroutenetwerk uitbreiden.

  • Wandelkeuzenetwerk

Samen met gemeente Overbetuwe, Uiterwaarde projectplan opstellen voor cofinanciering bij Provincie.
Recreanten-wandelnetwerk vragen naar bijzondere ommetjes.

  • Voetveer Bemmel – Ooij

Samen met gemeente Berg & Dal uitvoering geven aan het haalbaarheidsonderzoek.
Op zoek naar een exploitant voor het voetveer.
Burgerwerkgroepen aan beide zijden van het water in het proces meenemen.

  • Campagneboard De Betuwe

2 x per jaar een overleg met toeristische ondernemers en ondernemersverenigingen
1 x per jaar een overleg met alle campings.

  • Mauritslinie zichtbaar maken

Met gemeente Zevenaar en Berg & Dal een projectplan opstellen voor co-financiering bij provincie.
Landschapshistoricus bij het project betrekken.

  • Herinneringstoerisme

Uitvoering geven aan en faciliteren 75 jaar Marketgarden en met name de periode tussen Market Garden en de bevrijding in mei ‘45.

  • Vestiging van een economische trekker (hotel/congres/wegrestaurant) bij de oprit A15. We gaan samen met externe expertise de mogelijkheden voor een hotel onderzoeken en realiseren.

Aanpassingen in Fietsroutenetwerk rondom de Karstraat – V. Elkweg zijn gerealiseerd. Nieuwe bewegwijzering van het routenetwerk in de vorm van nieuwe overzichtsborden wordt komende zomer afgerond.


Voor het wandelnetwerk loopt overleg met eigenaren over aanpassingen en aanvullingen in het netwerk.

Voor het nieuwe voetveer is de intentieovereenkomst met Uiterwaarde en gemeente Berg en Dal ondertekend en is een exploitatie-overeenkomst in bewerking. Benodigde vergunningen bij de rivierbeheerder (RWS) zijn aangevraagd.

Activiteiten in kader van 75 jaar bevrijding zijn doorgeschoven naar 2022. De voorbereidingen zijn afgerond, voor 2022 is alleen nog de datum van uitvoering van diverse activiteiten te bepalen.

Voor het realiseren van een recreatieve trekker werken we inmiddels in een samenwerkingsverband aan een tuinbouw-belevingscentrum. Hierover is in juni een informatie-nota aan de raad gestuurd.

Duurzaamheid

Actiepunt

Status

Toelichting

Verduurzaming eigen gebouwen- het goede voorbeeld geven
Plan van aanpak energie besparende  en energie opwekkende maatregelen voor de gebouwen van de gemeente via regulier onderhoud en extra ingrepen.
Evaluatie revolverend fonds sportaccommodaties.
Plan voor Zonnepanelen voor eigen gebouwen met concrete doelstelling voor het aantal panelen in 2022.
Pilot: wij leggen op 5 gemeentelijke gebouwen minimaal 2.500 zonnepanelen.
Plan van aanpak energie neutrale gemeentelijke organisatie.

 

Voor het eigen vastgoedbezit van de gemeente Lingewaard hebben we in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn om de gebouwen tenminste naar energielabel B te brengen. Deze maatregelen voeren we uit in 2020 en 2021.  Dit is nagenoeg afgerond en wordt dit jaar geheel afgerond.

Het revolverend fonds is geëvalueerd en ondergebracht in het Transitiefonds.

Het plan voor het leggen van zonnepanelen op eigen gebouwen is afgerond en uitgevoerd. Er zijn op 6 gebouwen 3.222 panelen gelegd met een totale capaciteit van bijna 1 miljoen kWH per jaar (vergelijkbaar met de energiebehoefte van circa 300 huishoudens).

Bij de uitwerking van de maatschappelijke huisvestingsplannen per kern nemen we mee welke maatregelen en investeringen nodig zijn om de te behouden gebouwen energieneutraal te krijgen.

Energieneutraal (glas)tuinbouwgebied
Monitoringsysteem energieprestaties
Onderzoek windturbines Bergerden (slagschaduw, natuur)
Routekaart energieneutraal NEXTgarden
Onderzoek Hoge Temperatuur Opslag (HTO)
Onderzoek geothermie
Onderzoek uitrol warmtenet als onderdeel van de regionale energiestrategie (RES)

NEXTgarden is in 2030 energieneutraal op gebiedsniveau. Die ambitie is vastgelegd in het beleidskader energietransitie, in november 2020. Een routekaart hiervoor staat voor 2021 opgenomen in de begroting.  In het beleidskader is tevens een gemeente brede monitoringssystematiek opgenomen.
De provincie heeft onlangs besloten dat de windturbines Bergerden niet gerealiseerd kunnen worden, in verband met natuurwaarden.
In september is er een proefboring HTO uitgevoerd om de bodem in beeld te brengen. Een uniek project in Europa. De eerste resultaten laten zien dat er op twee bodemlagen mogelijkheden lijken te zijn voor HTO.
Reguliere geothermie tot een diepte van ongeveer 3.000 is niet mogelijk. Ook het regionale onderzoek naar de mogelijkheden van ultradiepe geothermie blijkt vooralsnogweinig kansen te bieden voor Lingewaard.
In april 2021 heeft de raad besloten het Lingewaardse Warmte Infra Bedrijf op te gaan richten en zo’n 2 kilometer extra warmteleiding te realiseren op NEXTgarden. Daarbij lopen er onderzoeken naar de mogelijkheden van zon-thermisch (Lingewal en naast de Ingenieur Molsweg) en aquathermie als duurzame opwekbron voor warmte.

Aardgasloze wijken in Lingewaard
Warmtetransitievisie voor de hele gemeente.
Zilverkamp is de eerste Lingewaardse  ‘Wijk  van de toekomst’. Opstellen van een transitieplan voor realiseren van duurzame warmtevoorziening in samenwerking met bewoners en betrokken partijen.
Transitiefonds duurzaamheid instellen.
Aan de slag met de eerste kansrijke wijken.

De transitievisie warmte is vastgesteld door de raad. Samen met inwoners(initiatieven), Lingewaard Energie, woningbouwcorporaties, netbeheerder Liander en ondernemers werken we samen om te komen tot een aardgasvrij Lingewaard.
In de Zilverkamp hebben we met inwoners en alle partijen die meedoen aan Wijk van de toekomst een bijdrage van ruim € 4 miljoen aan het Rijk toegekend gekregen (programma aardgasvrije wijken). Ook in Doornenburg gaan we verder werken aan de warmtetransitie, in samenwerking met de themagroep Doornenburg Duurzaam met Energie.
Het transitiefonds duurzaamheid is ingesteld.

Grootschalige energieopwekking, opslag en -distributie
Onderzoeken in regionaal verband.
De haalbaarheid van grootschalige energieopwekking.
De mogelijkheden van geothermie als warmtebron en van Hoge Temperatuur Opslag (HTO).
Concreet vertalen naar wind- en zonne-energieprojecten in het kader van een gezamenlijke Regionale Energiestrategie (RES).
Inzetten voor een openbaar regionaal warmtenet, uitgaand vanuit warmtenetwerk NEXTgarden naar omliggende gebieden. (hiervoor kan het nodig zijn om een Lingewaards warmtebedrijf op te richten).

De eerste twee grootschalige projecten zijn gerealiseerd:

  •  In 2018 is het drijvende zonnepark door de lokale energiecoöperatie Lingewaard Energie gerealiseerd.
  • In 2019 is zonnepark Lingewal van 19 ha gerealiseerd.

Voor windenergie wordt een ontwikkeling van de locatie Caprice gefaciliteerd, op basis van de voorwaarden uit het vastgestelde kader windenergie. Daarnaast zijn we actief op het ontwikkelen van HTO, geothermie en andere duurzame warmtebronnen als zon-thermisch en aquathermie.
Op 20 mei 2021 staat het bod voor de Regionale Energie Strategie (RES ter besluitvorming op de agenda van de raad. Het bod kwam tot stand met zestien gemeenten, de provincie, de waterschappen en ruim 500 stakeholders. De RES is conform in eigen beleid, welke is vastgelegd in het beleidskader energietransitie.
 In april 2021 heeft de raad besloten het Lingewaardse Warmte Infra Bedrijf op te gaan richten en zo’n 2 kilometer extra warmteleiding te realiseren op NEXTgarden.

Sociale samenhang   

Actiepunt

Status

Toelichting

Versterken van de positie van Mantelzorgers, Vrijwilligers en Ouderen Mantelzorgers:
Er worden thema- en trainingsbijeenkomsten voor mantelzorgers in de kernen georganiseerd. We richten ons daarbij ook op jonge mantelzorgers en organiseren voorlichting via scholen.
We bieden mogelijkheden voor (korte) opvang in de kernen (Respijtzorg).
Vrijwilligers:
We zetten in op slimme manieren om vrijwilligers te werven en de ‘zilveren kracht’ te benutten.
Ouderen:
We vergroten de bekendheid over (creatieve) woonaanpassingen (domotica) en creëren een passend woonaanbod voor ouderen.
We zorgen samen met lokale organisaties en verenigingen voor voldoende preventieve activiteiten.

We maken stappen met het verbeteren en uitbreiden van de ondersteuning aan mantelzorgers. Eind 2020 hebben we de communicatie rondom het aanvragen van het mantelzorgcompliment geïntensiveerd. Dit leidde tot meer aanvragen. We maken ook stappen met het verbeteren van het aanvraagproces van het compliment, versterken van het steunpunt mantelzorg bij SWL en om het aanbod respijtzorg te vergroten. Daarnaast gaan we extra aandacht besteden aan mantelzorgers met verschillende achtergronden zoals jonge mantelzorgers.
In april 2021 is een wooncoach voor ouderen gestart. Ze werkt samen met vrijwillige ouderenadviseurs, geeft ouderen woonadvies en heeft een doorverwijzende functie. In de coalitie ‘Gezond en gelukkig ouder worden’ werken lokale partners samen aan de positieve gezondheid van ouderen. In 2020 is een samenwerking gestart voor een Dementievriendelijk Lingewaard, hier is ook aandacht voor mantelzorgondersteuning en samenwerking wat betreft dementie.

Kinderen en jongeren: samenwerkingspartners en preventie, ‘zorg met verblijf’ voorkómen.
Organisaties, vindplaatsen en ‘voorliggend veld/basisvoorzieningen werken samen om tot goede oplossing van vraagstukken te komen: betrokkenen hebben ‘eigenaarschap’.
Werken op basis van het plan van de inwoner.
We zorgen samen voor inzicht, overzicht en analyse van informatie.

Via gebiedsgericht werken, de inzet van een gedragswetenschapper Jeugd, het Jongerennetwerk en de start van het Jeugdgroepenoverleg zijn de netwerken en werkwijzen die nodig zijn operationeel. Via de taskforce sociaal domein worden maatregelen ontwikkeld om zorg met verblijf te voorkomen.
We zijn bezig om dit netwerk uit te bereiden door de inzet van de pilot ‘gezinscoach op school’ en starten gesprekken met de huisartsen om de samenwerking te verstevigen. Daarnaast kijken we kritisch naar de opdracht die we onze maatschappelijke partners meegeven. Hierbij vinden we het belangrijk dat zij meer samenwerking op zoeken, samen afstemmen om tot een sluitend aanbod te komen en de vraag van de inwoner centraal te stellen.
We hebben veel contact met het JongerenNetwerk en maken uitvoerig gebruik van hun ervaringsdeskundige kennis.
Tot slot wordt, daar waar nodig, het regionale perspectiefoverleg ingezet. In dit overleg wordt samen met deskundigen en aanbieders gekeken bij een dreigende uithuisplaatsing, wat nog mogelijk (ambulant) ingezet kan worden om de uithuisplaatsing te voorkomen.

Aanpassen schoolgebouwen
Opstellen meerjarig Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs voor het opknappen en verduurzamen van schoolgebouwen. Er heeft een integrale schouw plaatsgevonden van de schoolgebouwen, met inachtneming van de bouwstenennotitie die door de raad is vastgesteld. De uitkomsten van de bouwkundige schouw zijn besproken met de schoolbesturen. Aanpak komende jaren:

  • samen met de besturen worden voorkeursscenario’s voor de aanpak van de schoolgebouwen onderzocht .
  • er wordt een financiële paragraaf opgesteld met een uitvoeringsschema.
  • samenvoegen tot  het IHP voor de onderwijshuisvesting.
  • Afronding renovatie scholencomplex Ot en Sienpad Huissen en uitbreiding PRO college in Bemmel.

In de 1e termijn van het IHP (2019 – 2023) staan 4 scholen op het programma. Ze worden gerenoveerd of vernieuwd. De plannen zijn opgesteld in samenwerking met alle schoolbesturen. De uitvoering van het IHP is een langjarig plan dat deze collegeperiode overschrijdt. De nieuwbouw van OBC Bemmel zal naar verwachting voor schooljaar 2024 – 2025 worden opgeleverd.
In 2021 vindt besluitvorming plaats over de massastudie van IKC De Vonkenmorgen. Daarnaast starten we met de ontwerpfase van OBC Bemmel. Bij IKC De Doornick gaan we een keuze maken tussen renovatie en nieuwbouw. De massastudie van IKC Het Sterrenbos is in het eerste kwartaal van 2022 klaar voor besluitvorming. De 1e termijn van het IHP heeft vertraging opgelopen door COVID-19 en door het stilleggen van Driegaarden fase 2 & 3.
De renovatie van het PRO college en scholencomplex Ot en Sienpad is afgerond

Stimuleren Open Club gedachte zodat verschillende groepen samen gebruik kunnen maken van aanwezige sportvoorzieningen (bijvoorbeeld een ‘jaar-rond veld’)
Ondersteuning initiatieven van de clubs
Ondersteuning bij indienen en behandelen subsidie aanvragen
Ondersteunen bij delen van goede voorbeelden
Bij renovatie en onderhoud rekening houden met deze ontwikkeling
Koppeling met de omgevingswet
Aandacht voor ‘sport is voor iedereen’
De ‘Open Club’ gedachte een prominente plek geven in de te actualiseren Sportnota

Bij verschillende clubs krijgt deze gedachte steeds verder vorm (bijvoorbeeld bij voetbalverenigingen GVA Doornenburg en RKHVV Huissen, Walburgen Beweegt in Gendt). Deze voorbeelden worden goed belicht in de media, binnen de werkgroepen van het sportakkoord en bij de sportcafés waardoor een aanstekelijke werking ontstaat. Mede door corona heeft deze open club gedachte bij de buitensportaccommodaties een vlucht gekregen: doordat er met name buiten gesport mag worden en er een verzoek is gedaan om ook de binnensportaanbieders gebruik te laten maken van de buitenaccommodaties, zijn de samenwerkingsverbanden uitgebreid (bijvoorbeeld bij Walburgen Beweegt en bij sportpark Ressen). In gezamenlijkheid is er gekeken wat er kan binnen de geldende maatregelen en het aanbod is samen gepromoot. Deze positieve ervaringen krijgen een vervolg. Ook het vernieuwde beheer bij sporthal De Brink geeft een impuls aan meer samenwerking

Zwem- en bewegingsonderwijs
Zwemonderwijs: Onderzoeken of het nodig is om de regeling voor tegemoetkoming in het zwemonderwijs uit te breiden. Dit doen we door intern in beeld te brengen wat de mogelijkheden nu zijn. Met organisaties (bijvoorbeeld SWL/Vluchtelingenwerk/stichting Leergeld) in beeld brengen of er behoefte is aan uitbreiding van deze mogelijkheden. Als dat zo is, een voorstel uitwerken hoe hiermee om te gaan (dit zou wellicht via stichting Leergeld kunnen).
Bewegingsonderwijs: Uit preventieoverwegingen door het samenbrengen van de verschillende partijen, het bewegingsonderwijs stimuleren. Eerst intern polsen wat behoeften/ideeën zijn en vervolgens in gesprek met onderwijs, Lingewaard Sport! en sport en cultuur coaches om te bespreken hoe we kunnen stimuleren.

De regeling voor zwemonderwijs is inmiddels aangepast en goed georganiseerd (middels het kindpakket).
Het bewegingsonderwijs krijgt een doorvertaling in de actie in het lokale sportakkoord en sportbeleid rondom het ontwikkelen van een sport- en beweegplan per school/kindpartner. De eerste stappen in samenwerking met het onderwijs zijn gezet. COVID-19 vroeg echter andere aandacht van het onderwijs. Momenteel wordt er met een aantal scholen weer actief gewerkt aan dit plan en de beoogde uitvoerende acties.  

Permanente voorziening gymonderwijs Huissen (OBC)
In het kader van de actualisering van het accommodatiebeleid wordt een voorstel voor oplossingsrichting opgesteld.

De vergunning van de tijdelijke voorziening is in 2020 met 5 jaar verlengd. Een definitieve plek wordt meegenomen in het accommodatieplan voor Huissen dat in het najaar 2021 aan de raad wordt voorgelegd.

Oplossing accommodatie probleem turnvereniging SGS
Voorlopig kan de turnvereniging gebruik blijven maken van de Aloysiuslocatie. Er wordt in het kader van de actualisering van het accommodatiebeleid  een definitieve oplossing gezocht.

De raad heeft in december 2019 een besluit genomen over een tijdelijke oplossing voor de turnvereniging. De tijdelijke hal is begin 2021 in gebruik genomen door de turnvereniging. In het accommodatieplan voor Huissen nemen we de huisvesting voor SGS mee. In het najaar  2021 wordt dit plan aan de raad voorgelegd

Ontwikkelen van integraal accommodatiebeleid
In beeld brengen welke voorzieningen in elke kern nodig zijn die ook een oplossing geven voor de knelpunten die er zijn.
Opstellen contourennota met kaders voor Accommodatie- en Vastgoedbeleid om te komen tot een noodzakelijk voorzieningenniveau per kern.
Op basis daarvan weten wat aan accommodaties dient te blijven of vernieuwen(samenvoegen) of afstoten en tegen welke prijs.

Het college heeft in april 2019 de contourennota vastgesteld.
Het huisvestingsplan voor Gendt is in 2019 opgesteld. De uitwerking ervan is gaande. In 2021 staan twee maatschappelijke huisvestingsplannen (Huissen en Haalderen) op de agenda:

  • De accommodatieplannen voor Huissen en Gendt worden in het najaar 2021 aan de raad voorgelegd.
  • Het accommodatieplan Haalderen is voorzien voor behandeling eind 2021 in de raad. Of dit gaat lukken is nog onzeker, daarom is Haalderen nog niet ingepast in de LTA maar staat nog als nader te bepalen in de LTA.
  • De Plannen voor Bemmel, Doornenburg en Angeren starten in 2022.

Onderzoek naar een samenhangende oplossing voor het ruimtegebrek bij en de noodzaak tot renovatie van verenigingsaccommodaties in Huissen, in combinatie met de wens voor een multifunctionele ruimte (voor cultuuruitvoeringen).
Samen met accommodatie-exploitanten worden vraag en aanbod in beeld gebracht. Eén en ander in relatie met de contourennota Accommodatie- en Vastgoedbeleid. Integrale benadering van accommodatieproblemen.

Een nieuw MFA loopt mee in het accommodatieplan voor Huissen, dat in het najaar 2021 aan de raad wordt voorgelegd

Geschikte locatie in Bemmel en Huissen waar gemeentelijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden
Aloysiuslocatie Huissen
Onderzoek naar verschillende mogelijkheden en scenario’s; mede in relatie met het actiepunt ‘samenhangende oplossing  voor het ruimtegebrek verenigingsaccommodaties in Huissen’.  Met de contractpartners is afgesproken om  een plan voor 58 woningen op de Aloysiuslocatie uit te werken. Echter in dit plan is geen multifunctionele ruimte meegenomen. Hierover gesprekken voeren met de contractpartner. Er zal onderzoek plaatsvinden of de benedenverdieping van het tegenovergelegen Convent, kan voldoen aan de vraag naar multifunctionele ruimte.
Aanpassen gemeentekantoor Bemmel  (Mede n.a.v. het incident)
Het gemeentekantoor wordt op een aantal onderdelen m.b.t. veiligheid, beveiliging, het  waarborgen van de privacy, werkplekken en vergaderlocaties aangepast. Hieronder valt ook de realisatie van een multifunctionele ruimte binnen het gemeentekantoor. Een ruimte die zowel ten dienste van de gemeente (raad, bestuurders en medewerkers) als de maatschappij (inwoners) moet staan.
Alhoewel onze focus primair ligt op de herbouw van de het oude gemeentekantoor, wordt de bouw van de multifunctionele ruimte, integraal meegenomen. Dit laatste is mede mogelijk omdat hiervoor reeds middelen zijn gereserveerd (krediet gemeentehuis).

Een nieuw MFA loopt mee in het accommodatieplan voor Huissen, dat in het najaar 2021 aan de raad wordt voorgelegd.

T.a.v. het project Aloysiuslocatie zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd: huurders hebben de locatie verlaten en anti-kraak beheren het pand. De turnvereniging is naar een andere locatie gegaan. Het beeldregieplan is door de raad vastgesteld in maart 2020. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Onderzoeken voor sloop worden uitgevoerd.
Realisatie en oplevering vindt plaats na 2022. In 2021 gaan we slopen en in 2022 starten met de bouw. Daarmee is dit project iets vertraagd maar de start van het project valt wel binnen deze collegeperiode.

De gemeente is in gesprek met de SWL en RijnWaal zorggroep over een initiatief voor dagbesteding voor ouderen in Het Convent. Zoals ook in de Minkhof, Bemmel en het Blauwe Huukske in Doornenburg wordt georganiseerd. De bedoeling is om eind 2021 te starten. Het Convent maakt ook onderdeel uit van het accommodatieplan Huissen. Op dit moment
richten we ons op tijdelijk gebruik voor een aantal jaar tot duidelijk is of deze accommodatie behouden blijft.

Het gemeentekantoor is inmiddels herbouwd en in juli en september 2020 opgeleverd.

Versnelling revitalisering Zilverkamp
Samen met bewoners wordt voor de hele wijk een ontwerp op straatniveau of clusters van straten gemaakt voor verbetering van de fysieke leefomgeving.  Het uitvoeringsplan waarin de versnelling is opgenomen,  is eind 2018 klaar. De wijk is opgedeeld in 4 fasen van ongeveer gelijke omvang. De verdeling van de fasen loopt van zuid naar noord door de Nielant en van oost naar west door de centraal gelegen waterpartij.

In 2018 en 2019 is de versnelling van de revitalisering ingezet. In 2020 is echter vertraging opgetreden door de COVID- 19 maatregelen. De raad is met een informatienota geïnformeerd over de vertraging en een herziene planning. Bewoners worden nu digitaal betrokken bij het opknappen van hun straat.

Dorps- en wijk ontwikkelplannen (Doornenburg, Haalderen, Zilverkamp en Gendt)
Twee keer per jaar vindt afstemming met initiatiefnemers over voortgang en realisatie plaats. Daardoor stimuleren we de inwoners in de dorpen en wijken om plannen te ontwikkelen en realiseren voor hun leefomgeving.
Het IGOP Gendt zal door de inwoners van Gendt  in 2019 worden opgeleverd onder (externe) procesbegeleiding.

In Haalderen, Doornenburg, Gendt, de wijken Zilverkamp en ’t Zand in Huissen hebben bewonersgroepen een DOP (dorpsontwikkelplan) of een WOP (wijkontwikkelplan) opgesteld. Doornenburg heeft een vervolg op het DOP, DOP 2.0, in 2021 aangeboden aan de raad. Deze bewonersgroepen worden op hun verzoek ondersteund en waar nodig begeleid.

Stimuleren inwonersinitiatieven
Platform voor inwonersinitiatieven (Lingewaard doet). Bewoners worden extra  gestimuleerd om initiatieven te ontwikkelen om de leefkwaliteit in hun buurt te verbeteren.

Dit loopt volgens planning. We bieden het succesvolle “Lingewaard Doet” in 2021 aan in Haalderen, Angeren, Gendt, Ressen en Bemmel. In 2022 ontvangen alle huishoudens in Doornenburg en Huissen hun cheque van Lingewaard Doet. Alle kernen zijn in deze vier jaar twee keer aan de beurt geweest.

Inzet BOA tegen vervuiling buitengebied
Inzet buitengewoon opsporingsambtenaar specifiek voor buitengebied, bevoegd om op te treden op het gebied van milieu en flora en faunawetgeving om verrommeling en verloedering van het buitengebied tegen te gaan.

De Boa is aangesteld en is inmiddels bevoegd. De Boa wordt ingezet in het buitengebied en wordt sinds maart 2020, naast het taakaccent buitengebied, ook ingezet voor de handhaving van de COVID-19 maatregelen.

Tegengaan van ondermijning
In de aankomende bestuursperiode leggen we de focus op het bestrijden van zorgfraude, vastgoedfraude, drugsproductie- handel en het witwassen van crimineel geld.
Opstellen van zorgfraude programma
Uitvoering Bibob beleid
Invoeren keurmerk veilig buitengebied
Aanpak ondermijningscasussen

We zijn intern bezig met de voorbereidingen voor het opstellen/vaststellen van een integrale aanpak zorgfraude. De overige ondermijningsthema’s worden aangepakt door meerdere interventies (integriteitsclausule vastgoed, sluiten van drugspanden, aanscherping Damoclesbeleid, voorlichtingsacties en Leerlingalert staat op de planning).
Het Bibobbeleid wordt dit jaar door het college vastgesteld.
De aanpak van ondermijningscasussen is reeds een reguliere werkwijze.

Vanwege COVID-19 is de invoering van het Keurmerk Veilig Buitengebied vertraagd. De eerste elementen uit het programma Keurmerk Veilig Buitengebied zijn in de opstartfase om uitgevoerd te worden. Doel van het Keurmerk Veilig Buitengebied is te komen tot een meer regionale aanpak met samenwerking tussen een groot aantal (lokale) belanghebbenden zoals gemeenten, politie, brandweer, bewoners, agrariërs, omgevingsdienst, RIEC, natuur en landschapsbeheerders, etc..

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 12:41:59 met de export van 06/15/2021 12:35:26