Financiële risico's
Met een aantal belangrijke risico's is in deze kadernota nog geen rekening gehouden. Het is nog onzeker of deze risico's in de komende jaren een impact zullen hebben op het meerjarensaldo.
Risico | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Herverdeling gemeentefonds | -1,0 mln | -1,0 mln | -1,0 mln | |
Jeugdmiddelen | -0,7 mln | -0,7 mln | -0,7 mln |
- Herverdeling gemeentefonds.
De beheerders van het gemeentefonds hebben de Tweede Kamer laten weten dat een aangepast verdeelvoorstel naar verwachting begin juni 2021 gereed zal zijn en – samen met de geactualiseerde voorlopige uitkomsten per gemeente – op de website van de rijksoverheid worden gepubliceerd. Dan wordt de Raad voor het Openbaar Bestuur om een eindadvies gevraagd op dit onderwerp. Ook de VNG wordt om advies gevraagd. Besluitvorming over de invoering van de nieuwe verdeling – voorzien per 1 januari 2023 - is aan het nieuwe kabinet. Uit een eerste voorlopige berekening bleek dat er een nadeel voor onze gemeente zou ontstaan van ongeveer € 1 miljoen structureel.
- Middelen jeugdzorg.
Het kabinet heeft besloten om in 2021 en in 2022 extra incidentele middelen beschikbaar te stellen om de acute problematiek in de jeugdzorg, deels het gevolg van de COVID-19 pandemie, en de financiële druk die dit veroorzaakt te verlichten. Voor de korte termijn is dit een belangrijke stap. Het biedt echter nog niet de noodzakelijke oplossing voor de structurele problemen en het is geen antwoord op de gezamenlijke inhoudelijke uitdagingen om tot een goed functionerend stelsel voor kinderen en jongeren te komen. Een recente semi-bindende uitspraak van een arbitragecommissie op dit onderwerp is dat het Rijk gemeenten dient te compenseren voor het feitelijke tekort voor de jeugdzorg. Het kabinet geeft aan dit oordeel voor de jaren na 2022 mee te nemen als zwaarwegende inbreng bij de kabinetsformatie. Op dit moment hebben we in onze meerjarenbegroting rekening gehouden met een jaarlijkse extra vergoeding van € 738.000, gebaseerd op de extra incidentele middelen in 2021. De extra middelen voor 2022 zijn nog niet verwerkt. Het is echter nog onzeker of de nu incidentele extra middelen vanuit het Rijk, structureel worden. Dit is daarom ook opgenomen in de risicoparagraaf.
Daarnaast volgt er mogelijk een ontwikkeling omtrent het afschaffen van de opschalingskorting van het gemeentefonds.
Mogelijke ontwikkeling | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Afschaffen opschalingskorting gemeentefonds | +1,3 mln | +1,5 mln | +1,8 mln | +2,1 mln |
- De opschalingskorting is een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De reden voor deze korting was gelegen in het idee dat gemeenten een fors bedrag kunnen besparen door op te schalen. Door te fuseren ontstaan grotere gemeenten, bij voorkeur met minimaal 100.000 inwoners. Als je fuseert, heb je minder geld nodig. In 2015 werd alvast besloten een bedrag in te houden op het budget van gemeenten. De opschalingskorting is toen verwerkt in de begroting van de gemeente. Mogelijk besluit het Rijk deze opschalingskorting af te schaffen. Dit zou leiden tot een voordeel voor de gemeente, dat kan oplopen van 1,3 miljoen in 2022 naar 2,1 miljoen in 2025. Deze ontwikkeling is nog erg onzeker. Het is ook mogelijk dat het Rijk de opschalingskorting niet volledig, maar gedeeltelijk (of helemaal niet) afschaft.